De onderbouwgang is helemaal voor de groepen 1-2-3.
We kunnen ons 3D onderwijs zo goed inzetten.
De kinderen leren en werken bij hun eigen leerkracht in hun eigen groep.
Groep 3 krijgt eigen instructie en leerstof. Dat is ook zo in groep 1 / 2.
Er zijn rijke werkhoeken, waar alle drie de groepen gebruik van kunnen maken.
Bijvoorbeeld: er is een grote bouwhoek en een grote poppenhoek.
Bij het werken met de taakkaarten kunnen de kinderen ook gebruik maken van de hele ruimte.
Ook kunnen kinderen van groep 1 makkelijker en eerder aansluiten bij groep 2 en vice versa. Zo ook de kinderen van groep 2 naar groep 3 en andersom.
Voordelen van deze manier van werken zijn o.a.:
- Er kan beter onderwijs op maat worden geboden.
- Er zijn meer handen in de klas en meer ogen naar het kind.
- Instructie kan nog meer op niveau worden gegeven en elk kind kun je de aandacht geven die het nodig heeft.
- Er kan gewerkt worden met kleinere kringen.
- Er wordt gewerkt met een leerlijn groepen 1-3. Dat geeft mogelijkheden om beter aan te sluiten op de volgende groepen.
- Er kan een beter aanbod worden gemaakt voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben.
- Kinderen kunnen zich cognitief en emotioneel optrekken aan elkaar.
- Voor groep 3 is meer begeleiding en de stap naar groep 3 is minder groot, omdat er ook in groep 3 meer spelenderwijs geleerd kan worden.
- De leesmethode van Lijn 3 sluit goed aan bij de uitgangspunten en visie van het werken in de ruimte 1-2-3.